Hedendaags herdenken

Twee mannen in identieke rode joggingpakken die tegelijkertijd een foto maken van dezelfde barak in Auschwitz I. Het is een van de bekendste foto’s uit de reeks over toerisme in het concentratiekamp waarvoor Roger Cremers in 2009 de eerste prijs won in de categorie ‘Arts en Entertainment’ van de World Press Photo. Na deze serie besluit hij meer gedenkplaatsen en herdenkingen van de Tweede Wereldoorlog vast te leggen. Tot eind september is een selectie van de foto’s die Cremers door heel Europa maakte te zien in het Verzetsmuseum. Ook verscheen de mooie catalogus World War Two Today met het in de expositie opgenomen werk.

Roger Cremers, World War Two Today

Zoals Arnon Grunberg in zijn uitstekende inleiding bij de catalogus opmerkt, hebben de foto’s niet alleen een gemeenschappelijk onderwerp, maar roepen de meeste ook een bepaalde spanning op: ‘the tension between the sacred spot and the visitors to that spot who (unintentionally) desecrate it […].’ Het is precies deze ambivalentie, gecombineerd met Cremers’ scherpe oog voor detail, die de foto’s zowel fascinerend als pijnlijk maakt.

N.B. Ik schreef deze korte bespreking voor De Nederlandse Boekengids (3/2016).

14 juli 2016